top of page

Laat hoogsensitieve kinderen zichzelf zijn!

De inhoud telt, niet de snelheid en veelheid!


Door mijn job als kindercoach voor hoogsensitieve kinderen, zie ik natuurlijk waar het voor deze kinderen moeizaam gaat. Het is de bedoeling dat ik het ga ‘fixen’. Maar kan ik zoiets eigenlijk wel ‘fixen’? En moet er iets ‘gefixt’ worden? Ik vind dat hoogsensitieve kinderen mogen zijn wie ze zijn!


Mag ‘TIJD’ zijn werk doen?

Het blijft een ingewikkeld onderwerp. Veel scholen in het basisonderwijs volgen de trend en kijken naar cito-scores en het behalen van AVI-niveaus. Het moet snel, veel en vooral met hoge prestaties. Haalt jouw kind het niet? Dan moet je meer oefenen, op school en thuis, om het niveau op te krikken. Met z’n allen zijn we steeds meer gericht op scoren en presteren.


Uit ervaring weet ik - want ik heb zelf 17 jaar voor de klas gestaan - dat dit niet altijd nodig is. Ik heb gezien dat tijd ook een heleboel kan doen. Pas wanneer er echt constant onvoldoendes gescoord worden en er geen stijgende lijn in zit, dan moet je extra gaan aanbieden. Is dit niet het geval? Laat dan de tijd gewoon zijn ding doen. We zien het toch ook bij de ontwikkeling van baby’s, zij gaan lopen wanneer ze eraan toe zijn. Dat doen ze niet, omdat wij wíllen dat ze gaan lopen. De tanden van kinderen trekken we er toch ook niet uit als ze nog niet rijp zijn om te wisselen? Stimuleren mag altijd, maar EISEN zorgt voor een hoop druk. Die druk is ongezond voor de ontwikkeling van deze gevoelige kinderen.


Anders kijken

Het is maar hoe je ertegenaan kijkt. Wat ik zie, is dat de meer-dan-normaal-gevoelige kinderen, niet goed reageren op dat gehaast, op dat vlotte tempo waarin we met elkaar hebben bepaald dat ze dingen moeten kunnen. En het niet goed reageren, is misschien nog zacht uitgedrukt. Ik zie kinderen die gestresst of gespannen zijn, faalangst oplopen, zichzelf niet goed genoeg vinden. De één krijgt daardoor woede-uitbarstingen, de ander kruipt in zijn schulp en zelfs zie ik kinderen uitvallen. Dat is het allerlaatste wat je moet willen als ouders en als school. Alles wat je een kind wenst, namelijk zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld, wordt met die hoge eisen van tempo en veelheid tenietgedaan.


Beoordeel kinderen op de inhoud

Hoe kunnen we deze kinderen tegemoet komen? Ik denk door ze te beoordelen op de inhoud. En niet op de snelheid en veelheid van taken. Daar overvoer je deze kinderen mee. Zij, die een gevoeliger zenuwstelsel hebben en daardoor een diepgaande verwerking van prikkels hebben, hebben ‘lummeltijd’ nodig. Tijd om die diepgaande verwerking van prikkels te laten plaatsvinden. Dan is er daarna weer ruimte voor nieuwe stof. En met ruimte groeit ook de kwaliteit. Laat kinderen zijn wie ze zijn!


Wil je tips over hoogsensitiviteit (in de klas)?

Wil je kinderen tijd geven en eens over de methoden praten?




Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page