top of page

SYSTEMISCH WERKEN voor leerkrachten

WAT?

Samen met jou kijk ik welke systemen er spelen in het contact tussen jou en de leerling. We maken hierbij gebruik van een tafelopstelling of een opstelling met vloerankers. Zo komen we erachter welke dynamiek er speelt en wat je eraan kunt doen om het onderlinge contact te verbeteren en de dynamiek te verbeteren.
​

We spreken twee keer een sessie van 2 uur af en gaan aan de slag met de systeemopstelling. Na die twee sessies ontmoeten we elkaar nog een keer voor een evaluatiemoment. De duur van deze evaluatie is afhankelijk van de situatie op dat moment. Je kunt uitgaan van maximaal 1 uur. 

​

Elke sessie starten we met een stukje mediatie. Dat is prettig om even de dag van je af te zetten en in het hier en nu te komen. Voorafgaand aan de eerste sessie heb ik al informatie van jou ontvangen over de situatie waar je inzicht in wilt krijgen. We nemen deze informatie nog eens door en ik stel je er vragen over. Op dat moment kunnen we kijken of je met de vloerankers wilt werken of met een tafelopstelling. Die keuze is aan jou. Alles is goed en alles is mogelijk. 

​

Voor het maken van een systeemopstelling hebben we ruimte nodig. Het is handig om daarvoor de speelzaal van de school te gebruiken, waar we genoeg ruimte hebben voor zowel een tafelopstelling en een vloeropstelling. We nemen ruim de tijd, dat betekent dat ik twee uur reserveer voor jou. Het kan iets korter duren, meestal niet langer. Wees er zeker van dat je deze tijd beschikbaar hebt.

​

WAAROM?

Een systeemopstelling is een liefdevolle methode die de onderliggende bewegingen en problemen in een familie of themasysteem kan blootleggen en het ondersteunt bij het vinden van een oplossing voor de problemen. 

​

De grondlegger van deze methode is Bert Hellinger. Hij ontdekte dat problemen van mensen niet op zichzelf staan, maar bekeken moeten worden in relatie tot de context. Het probleem verwoorden en erachter komen wat helpend kan zijn, is niet altijd makkelijk. Door de situatie beeldend of visueel te maken met een systeemopstelling maak je het probleem zichtbaar en het geeft tegelijkertijd inzicht.

​

Door een systeemopstelling kun je meer compassie gaan voelen met de situatie of het kind. Je bent in staat om met een zachtere blik naar een situatie of naar een kind te kijken. Daardoor krijg je meer grip op de situatie en op jezelf. Je krijgt grip op de onderlaag die een belangrijke rol speelt, maar waarvan je je eerder niet bewust was. 

VOOR WIE?

Voor leerkrachten die vastlopen met een leerling in de klas of de dynamiek tussen zichzelf en die ene collega verbeteren. Voor leerkrachten die het contact met de leerling of een collega wil verbeteren.

 

WANNEER?

  • 2 x 2 uur training, een uur evaluatie op school

​

KOSTEN?

€ 400,-
Veelal kun je dit door de werkgever vanuit het scholingsbudget laten bekostigen. 

​

MEER WETEN?

Neem gerust vrijblijvend contact op om uw situatie door te spreken.

​

veer 4
veer 2
veer 6
bottom of page