Praktijkverhaal
Een moeder belt mij op om te vragen of ik haar kan helpen met haar 10-jarige dochter. Zij heeft vaak hoofdpijn. Zo erg, dat ze er misselijk van wordt. Vaak onder schooltijd, maar ook na schooltijd. Ze moet van ellende soms overgeven en op bed liggen. Ze kunnen er de vinger niet op leggen. Ook is er medisch uitgesloten dat er iets aan de hand is.
Als ik bij hen kom, zie ik een wijs meisje voor me. Ze praat al verstandig en de manier waarop ze contact maakt met mij, zegt al veel. Als ik vraag hoe het op school gaat met leren, dan zit ze met een aantal vakken in de plusgroep. Dat dacht ik al, dit is een intelligent meisje. Ik probeer uit te vragen hoe haar dagen eruitzien op school en thuis. Ik vraag of er genoeg uitdaging voor haar is op school, hoe de ouders de dagen thuis vullen en wanneer de hoofdpijn en misselijkheid opspelen.
Ook hier geef ik weer een stukje psycho-educatie over hoe het gevoelige systeem werkt en waar zij rekening mee hebben te houden. Naast haar gevoelige systeem is ze intelligent en wil ze graag dingen ondernemen. Dit kan een ingewikkelde combinatie zijn, omdat haar gevoelige systeem aan de ene kant behoefte heeft aan momenten met rust. Tegelijkertijd vraagt haar intelligente kant om uitdaging en het willen ervaren van nieuwe dingen. Balanceren tussen voldoende zelfzorg en (mentale) uitdaging is hierin belangrijk. Het prentenboekje ‘Luce’ van Josina Intrabartolo en Janneke van Olphen helpen mij om haar duidelijk te maken wat er speelt.
Je ziet vaker dat bij kinderen psychosomatische klachten voorkomen. Dat zijn lichamelijke klachten die niet of onvoldoende verklaard kunnen worden door een lichamelijke aandoening. Deze klachten verergeren door psychische problemen. Hoofdpijn, misselijkheid en overgeven, zoals bij dit meisje, zijn daar voorbeelden van. Ook buikpijn, diarree, vermoeidheid, duizeligheid of flauwvallen kunnen voorkomen.
Omdat dit meisje snel dingen oppikt en zij en haar moeder volledig begrijpen wat er speelt, zijn er niet meer dan drie gesprekken nodig om alweer zelf de regie in handen te nemen. Ze hebben voldoende handvatten gekregen om verder te gaan. Ze hebben gemerkt dat de hoofdpijn en misselijkheid vele malen minder aanwezig is of zelfs niet eens meer voorkomt.
Wil je meer weten over hoogsensitiviteit (in de klas)?
Comments